in aantocht ! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu in aantocht ! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

in aantocht !

Door: Jory

Blijf op de hoogte en volg Jory

02 Mei 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon Nochi !

Normaal bedenk ik altijd een mooie inleiding om mijn verhaal te beginnen, of die hier toe in ieder geval mijn best. Maar het enige wat ik nu kan bedenken is.. ze vertrekken nu bijna.. Het is eigenlijk net of ik als kind op de komst van sinterklaas aan het wachten ben.. zo veel als ik er aan denk..

Nu zullen jullie je wel afvragen.. wat staat er te gebeuren.. nou, over precies 5 uur en 7 minuten stappen mijn ouders in het vliegtuig om ook even een bezoekje te komen brengen aan nos dushi korsou !! Voor mij betekend dat dus dat ik hen morgen begin van de middag mag ophalen van het vliegveld.. en daar kijk ik stiekem toch wel een beetje naar uit..

Natuurlijk ga ik jullie ook weer een update geven van de afgelopen loop.. om te beginnen bij het gesprek met de drop-outs.. In het vorige verslag had ik dit al opgenoemd, dat het in de planning stond.. donderdag om 11 uur zouden wij even tijd krijgen met de drop-outs om deze te interviewen voor ons onderzoek..

Dus wij waren op de stage om 11 uur.. maar.. wat een chaos.. we kwamen binnen en de computerruimte, waar we normaal altijd zitten, was bezet omdat er een computer cursus gegeven werd.. in de 'grote' zaal werd een vergadering voorbereid, of eigenlijk een etentje waarbij iets besproken moest worden.. onze begeleidster stond in de keuken te koken en het leek wel of iedereen door elkaar liep..

Wij dachten, dat verhaal met die drop-outs kunnen we wel vergeten.. maar toen hebben we maar even een collega aangetikt om te vragen hoe het zat en toen was het zo geregeld.. de drop-outs.. wat we trouwens allemaal een verschrikkelijke naam vinden dus hou ik het even op jongeren.. zaten achter in de veranda..

Hun leraar, de man die wij kennen van het schilderen, had ze daar bij elkaar gezet om ze uit de chaos te halen.. toen hem werd vertelde wat wij wilde doen was hij hier super enthousiast over en is hij er maar bij gebleven om ons en jongeren te helpen elkaar te begrijpen.. dit ging dus super goed !

Daarna hebben we ook maar even de vergadering bij gewoond.. en ik moet zeggen als de mensen hier langzaam spreken kan ik ze nog wel redelijk verstaan.. maar tijdens deze vergadering gingen ze soms zo snel dat ik helemaal de weg kwijt was..

verder hebben we voor onze stage vooral veel in de bieb gewerkt en zijn we naar een aantal afspraken geweest.. waarvan er één wel super leuk was.. we hebben hier meegemaakt dat je op een school komt en je dan eigenlijk nog moet zoeken naar de juiste persoon.. of dat we even moesten wachten tot deze persoon tijd had.. of zelfs dat deze persoon niet aanwezig was..

maar deze keer.. we kwamen aan bij de school.. en er stonden drie mannen bij het hek, ik hoor mezelf nog een beetje sarcastisch zeggen tegen Thara: kijk, ons welkoms comité .. we hadden een afspraak met de directeur.. toen we aankwamen lopen kwamen deze mannen al naar ons toe.. zij legde ons uit dat er iets tussen was gekomen bij de directeur dus dat deze hun, alle drie, had ingelicht met alle informatie die wij wilde weten..dat vond ik wel super gaaf.. het was echt ons welkoms comité..

Maar verder hebben we niet veel aan stage gedaan omdat we hier de halve week vrij hadden.. de halve week vind ik ook een beetje raar.. in Nederland hebben we gewoon mei vakantie maar hier hebben ze drie dagen vrij.. één dag omdat het maandag is.. en dan natuurlijk nog koninginnen/koningsdag en de dag van de arbeid.. we hebben dus een heerlijk rustige week achter de rug..

het weekend was helaas een beetje in het water gevallen.. en dan letterlijk.. we hadden de gehele dag last van een tropisch regenbuitje.. het kwam dus de hele dag met bakken uit de hemel.. en dat is niet zo erg.. maar de wegen ect. zijn daar niet zo goed tegen bestand als die van Nederland.. ze kennen hier eigenlijk gewoon geen afvoersysteem.. als het regent loopt alles gewoon onder.. dus de weg wordt gewoon van in het begin een klein kabbelend beekje bijna een rivier.. maarja zo vaak regent het ook niet.. buiten het regen seizoen dan.. regen is hier wel super gevaarlijk.. als het hier regent heeft het het zelfde effect als dat het in Nederland vriest.. het wordt super glad op de wegen.. ik voelde me dit weekend dus eigenlijk weer een beetje thuis.. onee, het is zeker al gestopt met sneeuwen en vriezen in Nederland, toch ?!

zoals ik net al noemde wordt er hier ook Koninginnedag gevierd.. ik ben er trouwens net achter dat het nog steeds Koninginnedag is want koningendag rekent mijn spellingscontrole gewoon fout en heeft hierbij ook geen verdere suggesties.. maar in tegen stelling tot in Nederland heb je hier maar één stad.. we konden dus niet kiezen naar welke we gingen.. de keus is of naar punda (het centrum van Willemstad) of thuis blijven.. en zoals jullie kunnen indenken zijn wij dus naar punda gegaan..

En hier was het ook al een chaos.. in Nederland is alles dan nog wel een beetje geregeld en rijden er extra treinen i.v.m. de verwachtte drukte.. maar hier hebben ze niet eens een trein dus kunnen ze dat ook niet doen.. iedereen komt met de auto.. en deze staan dan ook overal geparkeerd.. verder was er een markt.. en deze was best groot.. eigenlijk in ieder straatje stonden mensen wel iets te verkopen.. maar dan wel gewoon een kraampjes markt.. de rommelmarkt was aan de overkant van een bruggetje.. daar was een een deel verbouwd tot paintball veld en daar achter was de rommelmarkt te vinden waar je zelfs 3 keer op een auto mocht slaan voor 1 gulden 50.. super Nederlands dus weer..

Verder was er ergens op een pleintje nog was muziek en een paar Hollanders die die tevergeefs het Museumplein na probeerde te bootsen.. dat was een beetje mislukt aangezien ik nog gewoon over dit plein kon lopen.. na dit alles te hebben bekeken zijn we maar weer richting huis gegaan.. nog even langs de albert heijn.. maar dat hadden ze niet eens oranje tompoezen.. weer een tegenvaller !!

Vandaag heb ik weer super hard gewerkt aan het onderzoek.. oke super hard wil ik ook weer niet zeggen.. maar toch nog maar even af gemaakt wat ik afmaken kon zodat ik de aankomende week extra vrij tijd heb om mijn ouders het hele eiland te kunnen laten zien.. natuurlijk moet er tussendoor ook nog wel gewerkt worden.. maar we zullen zien wat de nieuwe week ons brengt..

nu ga ik proberen te slapen.. dan morgen nog een school bezoek en onze eerste bezoek aan een schoolbestuur.. eerst dan en dan kan ik eindelijk naar dat vliegveld om daar mijn ouders op te pikken.. Daar kijk ik nog steeds naar uit !!

slaap lekker en veel liefs !

  • 02 Mei 2013 - 08:51

    Nové:

    Hey Joor,

    Koninginnedag dus niet hetzelfde als NL, geen vet feest enook geen eens tompouchen? O o o. Volgend jaar kan je het weer hier beleven ;). Nog wat gekocht op de rommelmarkt? Of was het letterlijk rommel :P?
    Goed te lezen dat jullie opdracht zo wil vlotten. Wanneer moeten jullie het inleveren? De tijd gaat hard zeg.... Nog maar een paar maandjes te gaan en dan ben je alweer terug, maar eerst het bezoekje van je ouders. Leuk dat je er zo naar uitkijkt! Nog een paar uurtjes en dan zijn ze er. Leuk leuk leuk!
    Alvast heeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeel plezier :D.

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jory

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 16575

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Juli 2013

willemstad

10 April 2009 - 05 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: