Done, part one !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu Done, part one !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

Done, part one !!

Door: Jory

Blijf op de hoogte en volg Jory

15 Mei 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon Tardi allemaal,

Het is nu echt alweer een eeuwigheid geleden dat ik jullie op de hoogte heb gesteld van alle gebeurtenissen in het prachtig tropische Curaçao.. Maar dit had dan natuurlijk ook als reden dat mijn ouders op visite waren.. hierdoor had ik het zo druk dat ik geen tijd meer heb gehad om nog even een verhaal te vertellen.. met als gevolg dat ik nu moet gaan bedenken wat ik twee weken geleden ook alweer heb gedaan.. maar er is zoveel gebeurt dat dat zelfs lastig is..

Laat ik maar beginnen met de aankomst.. of de ochtend ervoor.. we moesten op de bezoek bij een school en het eerste school bestuur.. wat, als je het mij vraagt, goed gegaan is ! Toen we bij het schoolbestuur naar binnen liepen waren we allebei super zenuwachtig omdat het toch wel een beetje officieel is.. zo een bestuur.. maar gelukkig was de meneer die wij gesproken hadden super vriendelijk waardoor het gesprek super soepel verliep..

Daarna zouden we nog even langs de winkel en even tanken/ banden oppompen en dan liepen we prima op schema om op tijd bij het vliegveld te zijn om mijn ouders op de halen.. maar dat liep natuurlijk anders.. toen we bij het tankstation stonden om de banden op te pompen kwamen we er achter dat één van de banden lek was.. wel toeval dat we er precies toen achter kwamen.. maarjaa.. dan moet je dus een band verwisselen..

En gelukkig hadden wij van onze verhuurder al instructies gehad.. voor het geval dat.. dus wij aan de slag.. het enige probleem was dat de krik zo stevig vast zat in de auto dat we die er alvast niet uit konden krijgen.. en na een tijdje dit toch voor elkaar proberen te krijgen was er gelukkig een vriendelijke meneer die ons wel even wilde helpen.. dus de reserve band stond er zo weer onder.. wel jammer want nu weten we nog niet of het ons zelf ook gelukt was..

Toen we hierna, iets later dan geplant thuis kwamen, konden we nog even eten en nog even langs de wasserette waar we de rekeningen moeten betalen zodat dit alvast allemaal geregeld zou zijn.. maar dat liep natuurlijk ook niet goed want de mevrouw deed per ongeluk iets verkeerd.. met het gevolg dat het wel een uur duurde.. helaas was er geen tijd om hier op te wachten.. dus heeft Thara dit netjes afgehandeld en ben ik maar verder gegaan naar het vliegveld.. wat achter af maar goed was ook want mijn ouders hadden twee super grote koffers meegenomen.. en met onze kleine auto was het nooit geluk met vier mensen en twee koffer ergens te komen..

en om meteen maar goed te beginnen zijn we dezelfde avond meteen maar naar het centrum van willemstad te gaan om, voor mij, nog maar weer een keer die brug te bewonderen.. en net als al onze andere gasten waren ze gewoon weer super vroeg moe.. en konden we weer heerlijk op tijd naar bed !!

de rest van deze twee weken zijn als een speer voorbij gevlogen.. we hebben allemaal leuke dingen gedaan.. en de hele andere kant van Curaçao bekeken.. we hebben op allemaal mooie plekken gewandeld en alles gedaan wat lokale mensen hier ook doen..

Dit is hier namelijk nog al apart aangezien het eiland eigenlijk verdeeld is in vier groepen.. de Nederlanders die er wonen, de stagiaires, de Antillianen en de studenten.. en iedereen is wel in één van deze hokjes te plaatsen.. en als dat niet het geval is dan wordt je even goed in het hokje geplaatst..

en de Nederlanders die hier wonen doen over het algemeen boodschappen bij de ah, rijden een dikke auto.. en lopen een beetje met hun neus in de lucht om te laten zien hoe goed ze het voor elkaar hebben.. de stagiaires hier feesten allemaal alleen maar en doen niets op hun stage, liggen alleen maar op het strand en wonen in de buurt achter punda.. de toeristen zitten allemaal in een resort maken af en toe een trip met de bus om 'iets' van het land te kunnen zien.. en de antilinnen die hier wonen doen gewoon relaxed hun ding.. en daarbij rijden alle (blanke) mensen in een auto en zie je dus niemand gewoon over straat lopen..

maar mijn ouders passen natuurlijk niet in een hokje.. de dagen dat wij naar stage gingen zijn zij op pad gegaan met de lokale bus.. en dat ik raar als er een blanke in de bus stapt.. als zij ergens geweest waren en daarna weer terug wilde en dus vroegen naar een bus halte hoefde ze die niet eens te zoeken.. ze werden gewoon thuis gebracht.. want het is raar als twee blanken langs de weg lopen.. dan is waarschijnlijk de auto stuk.. of zo iets..

maarja.. toen we met z'n drieën een dagje op pad gingen hadden ze bedacht dat we naar het lokale strand gingen.. aan de noord-kust.. en ook daar komt nooit een toerist.. of nou jaa bijna nooit.. maar wat een leuke plek daar.. er was zelfs een gat in de grond wat een soort grotachtig iets was.. en dat hebben wij allemaal gezien..

en om het helemaal lokaal te houden moesten we ook nog even eten tussen de lokale mensen.. en wat is het dan leuk dat ik het Papiaments toch een beetje kan verstaan.. ik kon namelijk zo horen dat ze zeiden.. huh nederlander wat doen die hier nou ? zullen ze de weg kwijt zijn ? of komen ze echt hier eten.. nee, dat zal toch niet..

Maar ja dat zal toch wel ! en gelukkig was een hele vriendelijke meneer die ons meteen wilde helpen.. dus dat liep allemaal super goed..

verder ben ik ook nog een keer de cristoffelberg op geklommen.. en dat is nog al een klim.. zonder hekjes.. zonder handvatten.. en zonder trap.. gewoon echt klimmen.. okee dat ook weer niet.. er loopt nog wel iets van een pad.. en ik was al ervaringsdeskundige.. niet dat het daar beter van ging maar de spierpijn was wel minder dan de eerste keer..

verder hebben we nog super veel meer gedaan maar daar kom ik zo nog wel even op terug.. want nu eerst het super schokkende nieuws van zondag.. twee weken terug.. wij waren heerlijk een dag op stap geweest.. en hadden gewandeld en genoten van het strand.. toen we terug kwamen vroeg Thara of we het nieuws al gehoord hadden.. de minister van Curaçao was dood geschoten.. Ja echt dood geschoten..

En nu gebeurt dit ook wel eens in Nederland.. en dan is het ook wel schokkend.. maar dan lijkt het vaak nog heel erg ver weg.. maarja als je op een eiland woont dat net zo groot is als Texel dan ik alles dichtbij.. en is dat ook gebeurd zo'n tien minuten rijden van ons appartement.. en dan lijkt het opeens toch wel dichtbij.. en om jullie helemaal even op de hoogte te stellen van het nieuws.. na de schietpartij is er een filmpje op youtube verschenen met de boodschap dat meerdere 'landverraders' zullen volgen.. gelukkig is het tot nu nog rustig.. en ik denk dat het wel mee valt.. maar het hele eiland is er in rep en roer van.. vandaag was zijn laatste eerbetoon en reed de lijkenwagen door het centrum.. en na het op tv te hebben gevolgd heeft het toch een impact gehad !!

Verder hadden we ook nog een kleine domper voor de vakantie van mijn ouders.. we moesten namelijk nog even naar de dokter.. mijn vader had namelijk een oor ontsteking.. en dat betekend dat je niet mag zwemmen.. en met de antibiotica niet drinken.. gelukkig zijn er meer dingen te doen en was het niet zo een ramp maar toch jammer dat er de laatste dagen niet gesnorkeld kon worden..

We hebben verder nog een landhuis bezocht.. maar dan wel op de goeie dag ! er was namelijk een marktje en muziek en alles er op en er aan..

Ook heb ik me ouders nog meegenomen naar het kamp van een collega van ons.. eerder zijn we al aanwezig geweest in een klooster waar zij dit deed.. deze keer was het in een landhuis.. en dat was ook super geslaagd !!

Kort om veel gezien, veel gedaan, super veel cultuur gesnoven en nog meer gelachen !! wat heb ik genoten van de aanwezigheid van mijn ouders .. helemaal top !!

Zo dat was wel even een korte beschrijving van de vakantie.. maar er moest natuurlijk ook gewerkt worden !!

En dat hebben we !! deel één van het verslag is namelijk af, we hebben het vanmiddag laten inbinden.. het onderzoek is nog niet helemaal afgesloten aangezien dit deel alleen de VSBO scholen betreft.. maar dat hebben we in ieder geval gered voor de deadline van morgen..

Morgen is het namelijk weer feest op onze stage.. nu de dag van de familie geloof ik.. ben benieuwd wat er van komt nu het gelijk valt met de begrafenis van meneer Wiels.. maar we zullen zien.. het staat in ieder geval in de planning dat we het verslag gaan overhandigen aan de minister van onderwijs.. als die er zal zijn dan.. wat ik niet verwacht want als minister moet je toch wel bij de begrafenis aanwezig zijn .. lijkt mij.. maar we zullen het zien..

Het is in ieder geval al een opluchting dat het eerste deel af is.. en dan moet er nog een toevoeging bij komen terwijl het verslag nu al 77 pagina's telt..dat wordt een heel boek werk denk ik .. maarja dan lijkt het in ieder geval wel wat en maakt het alvast indruk als je het voorlegt !!

verder hebben we dus morgen feest.. maar zaterdag weer.. maar dan een grote op het plein van Otrabanda.. ben super benieuwd hoe dat allemaal zal gaan lopen.. ook is het nog maar zes weken voordat mijn vakantie hier begint en zal ik het dus echt super druk gaan krijgen met alles wat ik nog moet maken voor school.. maar gelukkig heb ik dan daarna mijn vakantie wel dik verdient !!

dat was hem weer voor deze keer..

Ayo !

  • 15 Mei 2013 - 10:34

    Hanneke Stasse:

    Mooi verhaal weer. Ik ben ook erg benieuwd. Versla doormailen svp!

  • 16 Mei 2013 - 17:10

    Nové:

    Wat een happening. Weer veel leuke en wat minder leuke dingen beleefd. Waar blijven die jaloersmakende foto's nou? Geniet nog lekker van de komende tijd! Liefsss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jory

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 16574

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Juli 2013

willemstad

10 April 2009 - 05 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: