Wat een week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu Wat een week - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

Wat een week

Door: Jory Koopman

Blijf op de hoogte en volg Jory

08 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Hier dan eindelijk mijn eerste reisverslag. Het duurde allemaal iets langer dan geplant maar dat komt denk ik doordat er nog veel moest gebeuren de afgelopen week, of omdat ik alvast helemaal ingeburgerd ben in de Antilliaanse cultuur. De reden maakt niet uit alles is op dit moment in ieder geval geregeld. We (Thara en ik) stapte namelijk maandag in het vliegtuig zonder te weten waar we terecht zouden komen. We hadden dan wel een stage en een auto maar dat was ook alles wat we wisten. Na een lange reis in het vliegtuig, in totaal wel 10 uur en 45 minuten, kwamen wij 's avond aan op curacao. We werden op gehaald door een contact persoon van school, deze heeft ons vervolgens afgezet bij een cafe waar de we afgesproken hadden met de meneer die de auto verhuurde. De auto was dus binnen alleen hadden we geen idee waar we moesten slapen.. uiteindelijk hebben we een hotel gevonden en hebben we besloten hier de eerste nacht door te brengen.

De volgende ochtend werden we om 7 uur wakker met het idee dat het 12 uur was.. een beetje last van een jetlag al zeg ik het zelf. Bij het hotel moesten wij om twaalf uur uitchecken dus besloten we tot die tijd opzoek te gaan naar een huis. Gelukkig ging dit sneller dan wij verwacht hadden, rond een uur of 10 hadden we het geregeld, een huisje waar we per direct in konden. De rest van de middag hebben we dus maar het huis in gericht, boodschappen gedaan en dat soort dingen..

Na al dit geregel waren wij wel toe aan wat ontspanning. Daarom zijn wij 's avonds naar otrobanda/punda gegaan om daar even rond te lopen en natuurlijk de bekende pondjesbrug over te steken.. en ik moet zeggen.. wat is dat een onwijs mooie plek om te zijn !! Daarna zijn we weer richting huis gegaan om weer op tijd naar bed te gaan.. Nog steeds moeite met het tijdsverschil denk ik..

Gister hebben we kennis gemaakt op de stage wat erg goed bevallen is. De organisatie waarbij we stage gaan lopen werk niet alleen met tienermoeders maar ook met jongeren die geen diploma halen en stoppen met school, ze zijn bezig met het opzetten van een creche, geven diverse cursussen en nog veel meer.. kort om ze helpen iedereen die het goed kan gebruiken!

Wat wij nu in eerste instantie mogen gaan doen is het in kaart brengen van de registratie van de jongeren die vroeg tijdig stoppen met school, de intake formulieren aanpassen en afnemen om te achter halen door welke factoren de jongeren precies gestopt zijn en bij de lessen die zij gaan krijgen observeren om te zien wat er bij komt spelen.

Ook is onze begeleidster aan het kijken of er voor ons nog lessen papiaments geregeld kunnen worden zodat wij nog meer kunnen doen bij deze organisatie..

Klink allemaal heel goed als zeg ik het zelf.. nu nog afwachten hoe het allemaal uit gaat pakken..

En inderdaad het klopt je leest het niet verkeerd.. er mist een dag, woensdag. De woensdag hebben we de hele dag voor onszelf genomen en zijn we lekker naar het strand gegaan!!

En als laatste vandaag zijn we opzoek gegaan naar een plek waar we low budget konden shoppen.. alles is in de supermarkt zo duur..:O gelukkig hadden we het snel gevonden en vonden we de supermarkt voor de kwaliteit of eigenlijk hygiene niet meer zo duur !! op de markt liepen er gewoon hele grote kakkerlakken tussen het eten en die waren al vast begonnen met knabbelen.. Toch maar weer gewoon naar de supermarkt dus..

Na deze drukke dagen met veel geregel is nu het carnavals weekend aangebroken op curacao.. iedereen is 4 dagen vrij.. er staan al vanaf dat we aan kwamen over al stoelen en soms hele tribunes langs de weg.. en dit is allemaal voor DE carnavals optocht.. die 6 uur lang schrijnt te zijn.. Helaas is deze zondag pas.. vanavond gaan we eerst genieten van de tiener carnaval.. een iets kleinere optocht maar dan kunnen we alvast even in de stemming komen !!

Dat was het voor zo ver !

Ayo

• 08 Februari 2013 - 23:44

Kees Koopman:

Hi Jory, goed jouw verhaal te lezen. Doet me denken aan de tijd dat ik er was.
    Herinneringen komen weer boven.
    Goede tijd daar!

Groet, ook van Corrie.
    Kees.

• 11 Februari 2013 - 09:44

Nové:

He Joor,

Wat leuk om je eerste belevenissen te lezen! Alles goed verlopen dus, huis snel gefixt en ook je stage klinkt erg goed! Ook al aan de warmte gewend? Hoe was het carnavalsweekend?
    Ik hoop dat jullie een heerlijke tijd tegemoet gaan!

Xx