Carnaval ! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu Carnaval ! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

Carnaval !

Door: Jory Koopman

Blijf op de hoogte en volg Jory

11 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon Tardi !

Zoals ik zei zou ik een verslag uitbrengen van de carnavals optochten op curacao. Van te voren hadden wij al veel gehoord over de optochten en dat het een groot spektakel zou worden en niets was minder waar.

Maar ik zal bij het begin beginnen ! Vrijdag avond zijn wij eerst naar de tiener carnaval gegaan. We stonden aan het einde van de optocht, op het rio plein in Otrabanda. De optocht was om 5 uur gestart, vanaf het beginpunt, dus om 8 uur waren wij paraat om ze op het laatste stukje te bewonderen. 3 uur lopen in een optocht wordt toch al weer is wat dachten wij..

Maar niets was minder waar ! om half 11 kwam dan eindelijk de parade voorbij , gelukkig was het zeker de moeite waard. Hier bestaat een carnavals optocht uit wagens waar alleen maar heel veel muziek vanaf komt en achter de wagens lopen de mensen die per groep verkleed zijn. Een uur later waren alle groepen voorbij geweest, dat noem ik nog eens een optocht.. Maar we hebben ons de zelfde avond ook laten vertellen dat deze optocht nog niet is in vergelijking met wat er zondag zou komen..

Zaterdag weer even lekker rustig aan gedaan, genieten van het weekend. eerst even lekker geluncht aan het water en daarna opzoek naar de 'goedkopere' supermarkt.. hadden wij gehoord van een mede student die we tegen gekomen waren bij de carnaval.. en.. we geloven haar nog steeds. We hebben bijna het gehele oostelijke deel van het eiland gezien maar geen supermarkt gevonden! Dus na een uur lang zoeken naar die ene supermarkt hebben we het toch opgegeven en zijn we weer naar onze oude vertrouwde supermarkt gegaan.

's avonds hebben we eerst even genoten van onze zelfgemaakt roti en daarna zijn we hard aan het leren gegaan om ons papiaments nog iets bij te scherpen.. en dat voor een zaterdag avond !

Zondag was dan de dag van het grote carnavals spektakel. De optocht begon om 11 uur (in de ochtend), maar we hadden er nu helemaal niet bij nagedacht dat ze eerst nog een stukje moesten lopen.. dus 11 uur (Antilliaanse tijd).. je raad het al om half 1 stonden wij weer op het plein, ready to go.. als een van de weinige..

Dus eerst nog maar wat drinken gehaald en even ergens gegeten.. Toen we weer terug kwamen op het plein om half 3 was het al wat drukker. Dus wij dachten dan zal de optocht zo wel komen, als te toch al vanaf 11 uur aan het lopen bent. Maar nee, de eerste wagen kwam om half 6 eindelijk voorbij. We hadden onder tussen wel al contact gelegd met een Antilliaanse vrouw die ons uitleg gaf over wat er ging gebeuren.

Er deden in totaal 25 groepen mee maar deze groepen bestonden dan wel allemaal uit 300 personen, per groep.

Zoals ik al zei kwam om half 6 de eerste groep langs en de laatste groep kwam om half 9 voorbij.. Het was zeker al het wachten waard ! wat een feest is dat.. voor mensen die dit ooit nog eens willen gaan doen 1 tip: houd er rekening mee dat het tot 's avonds laat door gaat. Ga dus niet zoals ik in je korte broek met een hemdje heen als je het allemaal wilt me maken, om 8 uur zijn wij naar huis gegaan en waarom.. we hadden het koud :O Jajaa, op curaçao, in de tropen, 27 graden en wij hadden het koud!

eenmaal thuis aangekomen nog even lekker wat gegeten, een poging gedaan tot nog meer papiaments leren (zo moeilijk!!) en daarna zijn we lekker gaan slapen.

Vanmorgen toen we wakker werden regende het hier.. ja, dat kan ook nog, en niet zo een beetje ook.. een tropische regenbui noemen ze dat ! en het meest rare is nog dat het na 10 minuten gewoon weer prachtig mooi weer is..

maar anyway, vandaag weer een rustige dag. Morgen gaan we beginnen met de stage dus eerst daar alles even voor voorbereid en geordend.. daarna was school aan de beurt, even kijken wat we daar allemaal voor moeten doen en hoe we dit gaan doen zo meteen nog even de was doen.. gewoon even een dag om ons goed te realiseren dat het geen vakantie is hier en vanaf morgen gaat het dan allemaal echt beginnen.

Ayo

• 11 Februari 2013 - 18:53

Kees Koopman:

Fiësta! Drie dagen feest! Ik kan me ongeveer voorstellen hoe dat voelt, doet, ervaart. Lijkt me helemaal geweldig. Goede tijd.

Te otro bia!

Kees.

• 11 Februari 2013 - 21:46

Melanie:

Moppie, wat leuk om dit te lezen volgens mijn vermaak jij je wel prima
    zet 'm op he.. en ik lees vast snel hoe je stage is.
    Have fun!

Dikke kus Vito en Mel
    hugg!

• 12 Februari 2013 - 09:22

Hanneke:

Ha meiden,
    Mooi verslag. Ben razend benieuwd hoe het op de stage gaat! Keep me posted!
    hanneke

• 12 Februari 2013 - 14:34

Nové:

Yeah! Zo te lezen raak je al aardig gewend aan de Antiliaanse cultuur. Genoten van de carnaval dus?? Veel dansen en muziek? Was maar goed dat jullie je 'te koud' hadden gekleed, anders waren jullie vast brak op jullie stage beland ;), hihihi.
    Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!
    Dikke kus

• 12 Februari 2013 - 16:37

Shanna:

Hee Joor!
    Zo leuk om je verhalen te lezen, verheug me nu al op de volgende.
    Je mailtje werd ook uitgebreid gelezen in de snack.
    Bij ons gaat het goed, eerste weekend zonder je overleefd..
    Toch wel een paar momentjes waar we je even miste zoals in dol en op zondag.
    Maargoed, heeel veel plezier nog!

Dikke kus

• 12 Februari 2013 - 22:19

Helmy:

Leuk verslag Joor,
    Maar ja nu back to normal zal wel niet mee vallen.
    Toch wensen we je veel succes.
    En tot je volgende verslag.
    Zal wel wat "serieuzer" worden denken wij.
    Kusjes de koopmannetjes