De eerste stage week zit erop - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu De eerste stage week zit erop - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

De eerste stage week zit erop

Door: Jory

Blijf op de hoogte en volg Jory

15 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon Nochi,

Wat een mijlpaal !! onze eerste stage week zit er al weer op !!

Tot en met woensdag had ik jullie op de hoogte gesteld, dus het lijkt me handig om nu bij de donderdag te beginnen, de feestdag.

We kwamen aan om,half Antilliaanse tijd, 8 uur.. we waren er dus om kwart over en we waren weer 1 van de eerste.. Het is toch wel lastig om jezelf te motiveren vroeg op te staan om op tijd te zijn als je weet dat de rest van je collega's waarschijnlijk toch later zijn, maar we blijven het proberen.

Tot 10 uur hebben we weer hard gewerkt aan de opdrachten die we moesten doen.. Daarna gingen we beginnen met het versieren en klaar zetten van de spullen voor het feest..

En aangezien wij nog geen idee hadden wat de bedoeling was en wat er zou gaan gebeuren keken we er best van op toen er en buiten en binnen en achter stoelen moesten komen. Aan onze kant kwamen door deze grote verbazing toch wel vragen over wat nou precies de bedoeling was.. dus tijdens het versieren hebben we meteen onze collega even uitgehoord.. Het was de bedoeling dat er een groot feest kwam, de minister van sociale zaken was uitgenodigd, professionals die bij andere instanties werkten waren uitgenodigd maar ook de mensen die het centrum bezochten waren uitgenodigd en het had in de krant gestaan zodat andere mensen die ook graag wilde komen zich aankonden melden........ en wij moesten dansen?!!!

Anyway we hebben de rest van de dag met tafels getild, stoelen gereed gemaakt, versieringen opgehangen en de menu/programma kaarten gevouwen.. Om 2 uur gingen we naar huis aangezien we 's avonds weer terug moesten komen voor het feest...

Dus hadden we nog mooi even te tijd om iets voor de auto te regelen.. De kuren die hij had werden nu namelijk zo erg en zo constant dat het niet meer verantwoord was om er in te rijden.. Dit hebben wij de verhuurder dus ook maar gemeld.. en wat echt super fijn was.. Hij kwam om 5 uur onze auto ophalen om hem te laten maken maar omdat wij even goed weer naar stage moesten 's avonds heeft hij ook meteen een vervangende auto geregeld.. vrijdag zou dan alles weer goed zijn en konden we de auto's weer om wisselen, daar hebben we trouwens niets meer van gehoord dus we hebben nog steeds de vervangende auto.. Maakt ons niet uit deze doet het tenminste en daar gaat het uiteindelijk om.

Maar om weer even terug te komen op donderdag.. Na het geregel met de auto zijn we om half 7 weer richting stage gegaan. Toen we aankwamen waren er al aardig wat mensen..

De avond verliep eigenlijk heel raar.. Ondanks dat we nog maar net begonnen zijn op de stage kregen we het gevoel dat we al moesten weten wat onze plek was en wat er van ons verwacht werd.. Zoals je raad hadden wij absoluut geen idee, wat het een beetje ongemakkelijk maakte.. Daarbij kregen we ook nog het gevoel dat we iets verkeert gedaan hadden omdat er eigenlijk niet naar ons omgekeken werd.. Door sommige personen wel maar door onze begeleidster bijvoorbeeld niet.. Dat was wel een beetje jammer en niet echt een goede start..

Na een heleboel speeches in het Papiaments.. Okee het waren er maar drie maar het leken er heel veel.. Mochten/moesten we dan eindelijk dansen.. Gelukkig stonden we met heel veel mensen op een te kleine dansvloer.. Dan valt het niet zo op dat ik het niet zo goed kan, dacht ik nog.. Maar de muziek begon en wat bleek.. Thara en ik waren de enige die geoefend hadden..

Probeer het even voor je te zien.. Een te kleine dansvloer.. Met te veel mensen.. Waarvan er maar twee blank zijn.. die zich proberen te verstoppen achter andere.. Omdat ze (achter af) de enige zijn die het dansje kunnen.. Hilarisch dus..

Maar omdat we toch geoefend hadden zijn we maar helemaal los gegaan op de dansvloer.. het schijnt gefilmd te zijn dus als ik daar meer over weet horen jullie het zeker !!

Zelf heb ik geen foto's gemaakt (sorry noov) maar.. Ik vind het heel erg om te zeggen.. Ik lijk me moeder wel.. Ik was me fototoestel vergeten.. Sorry mam !!!!

Daarna gingen we eten.. Dat beviel mij iets minder goed.. Ik heb gemerkt dat ik heel erg gewent en gehecht ben aan de kook kunsten van mijn moeder.. dus dan is het gene wat we hier eten nog wel even wennen.. Maar ik heb gewoon weer met frisse tegenzin me best gedaan.. En als ik eerlijk ben denk ik dat ik het over 5 maanden misschien wel lust en het heel misschien wel lekker zal gaan vinden .. we zullen zien..

Gelukkig kwam er later op de avond een man naast ons zitten die veel interesse had in wat wij deden. Dus wij verteld dat we stage lopen en dat we hier nog maar net zijn.. Verder in het gesprek bleek dat hij bij een organisatie werkt die ambulant jongeren begeleid die dreigen van school af te gaan.. Echt heel interessant allemaal, ook hoe hij het vertelde zo enthousiast.. Zelf had hij ook in Nederland gewoond dus daar hebben we het ook nog even over gehad..

Al snel bleek dat hij en veel andere Antilliaanse mensen een vooroordeel hebben over Nederlandse studenten die 'stage' komen lopen op Curacao.. Zo ging hij er bijvoorbeeld vanuit dat wij in Punda wonen (de studenten plaats in Curacao) en dacht hij ook wel even de plekken op te noemen waar wij allemaal geweest waren.. Als Typische student.. Maar hij had het mis !! Want onze auto deed het (onder andere) niet dus we konden nog nergens heen :P

Na een hele tijd praten hadden wij hem blijkbaar overtuigt dat wij toch echt wel heel veel wat dit land willen weten en zien.. Dus .... Alle leuke verhalen die hij vertelde over zijn werk....... Wij mogen een dagje mee :D:D:D Dat heeft onze avond echt helemaal goed gemaakt.. Hij gaat ons precies laten zien wat hij doet en daarbij wil hij ons ook het hele eiland laten zien.. Wordt een lange dag dus, maar wel echt super leuk !!

Na dit hele gesprek was de avond aan een einde gekomen, de volgende dag moesten wij weer op tijd beginnen dus hebben we iedereen gedag gezegd en zijn we naar huis gegaan om lekker te gaan slapen.

De volgende ochtend waren we weer half Antilliaanse tijd, 8 uur op onze stage.. En we hadden het weer voor elkaar.. we waren op de schoonmaaksters na de eerste.. Weer zijn we braaf aan ons werk gegaan..

Toen we niet meer verder konden met het werk zijn we naar onze begeleidster gegaan om te laten zien wat we hadden en de hierbij horende vragen te stellen.. Omdat de avond ervoor zo raar gegaan was wilde we liever niet maar ontlopen is ook geen optie..

En wat er toen gebeurde.. Ik sta niet snel met me mond van tanden maar zij had het voor elkaar.. Alles was helemaal goed, we hadden hard gewerkt, we hadden goed ons best gedaan ze was trots op ons en noem maar op.. Het was zeg maar goed dat ik slippers aan had anders ging ik naast me schoenen lopen..

Dit hadden wij totaal niet verwacht.. Dus weer een onwijze meevaller, ons werk wordt wel gewaardeerd en we doen het blijkbaar ook goed.. Dat motiveert in ieder geval weer om volgende week weer verder te werken en elke dag om 8 uur aanwezig te zijn.. Het wordt gewaardeerd..

Omdat we klaar waren mochten we om half 2 al naar huis.. 's middags dus nog lekker even bij het zwembad gelegen onze ogen uitgekeken over hoe (Nederlandse) mensen hier leven, wat ze denken en wat er voorbij komt in gesprekken.. En dat moeten wij geloven ?? Leer Thara en mij kennen.. wij trekken ons eigen plan :)

Nu lekker weekend dus lekker rustig aan.. Is ook wel is lekker dat ik niet hoef te bedenken dat ik morgen weer om half twaalf moet werken en ik geniet ook zeker van de zondag vrij.. Daar kan ik in ieder geval zeker wel aan wennen..

Allemaal een heel fijn weekend.. Bon weekend !!

Liefs

  • 18 Februari 2013 - 13:59

    Hanneke Stasse:

    Leuk verhaal! Wat zijn jullie taken tot mu toe? Wil die man misschien stagiaires hebben volgend jaar? Wil zijn email vragen? Ayop

  • 18 Februari 2013 - 16:21

    Jory In Overleg Met Thara:

    Hoi Hanneke,

    Tot nu toe zijn we bezig met het maken van intake formulieren voor de het traject van de drop-outs. Deze moeten wij aanvullen aan de hand van een aantal punten zodat er na de intake duidelijk is wat er voor gevallen is, wat mee kan spelen in zijn vroegtijdig school verlaten. Ook moeten wij hier nog een invoersysteem voor bedenken (wij dachten zelf aan SPSS) maar dat moeten we nog even uitzoeken.

    Ook hebben we een overzicht gemaakt van alle VSBO scholen op het eiland en die zijn we nu aan het bellen voor afspraken met de decaan of ib'er van de school. We gaan bij deze scholen kijken hoe de registratie van de drop-outs verloopt en waar dit uit eindelijk terecht komt (dit schijnt nog niet geheel soepel te lopen waardoor er veel jongeren tussen wal en schip vallen). Dit moeten we in de gesprekken achter halen en deze gesprekken zijn wij dus aan het voorbereiden. Hiervoor moeten wij de leerplicht van curacao en op na slaan, uitzoeken waar de registraties heen kunnen.. Met deze instanties moeten wij uit eindelijk ook contact gaan zoeken om te controleren of de registraties daar na waarheid en volledig worden aan geleverd door de scholen, ook zijn we hiervoor aan het kijken hoe het school systeem van Curacao er uit zien.. Genoeg te doen al zeg ik het zelf.

    Vanaf dinsdag 12 maart komt de eerste groep jongens, die gestopt zijn met school, het traject volgen. Dit traject duurt een jaar waarvan ze de eerste drie maanden bij onze organisatie geholpen zullen worden.. de andere 9 maanden gaan ze naar een andere locatie, als ik dit goed begrepen heb, en leren ze daar een de basis werkzaamheden om zo in de toekomst een baan te kunnen veroveren en zo een betere toekomst te gemoed te zien. Bij het vrouwen centrum gaan ze zich bezig houden met normen en waarden en soort her-opvoeding.

    Het e-mail adres van de man hebben wij al gekregen omdat hij ons wel een dagje mee wilde hebben. In het gesprek heeft de man duidelijk aangegeven dat hij geen Nederlandse stagiaires meer aan neemt, mede door het steroe type beeld dat de mensen hier hebben van stagiares (waar ik ze geen ongelijk in kan geven). Wij hebben zelf dus echt mazzel dat we met hem meemogen. Als we een dag met hem meelopen wil ik nog wel een keer proberen of hij de Nederlandse stagiaires misschien nog een kans wil geven en dus vragen of ik zijn e-mail door mag geven. Maar als dat zo is moeten wij hem er wel bij kunnen garanderen dat de studenten die eventueel komen hier echt komen voor stage, de cultuur en de mensen hier.. anders heeft hij er geen zin in heeft hij aan ons laten merken. Daarbij vindt hij het ook belangrijker dat de locale mensen die bijvoorbeeld aan de UNA sturderen ook kans hebben op een stage plek, in hun eigen land. Het zal dus lastig worden maar niet geschoten is altijd mis.

    Hoop dat ik u zo voldoende op de hoogte heb gesteld !

    Ayo

  • 18 Februari 2013 - 22:07

    Riann En Ad:

    Ha Jory, het is hier al bijna 19 februari en bedtoid, dus alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Mooi en boeiend verslag, ga zo door. We loggen zo af en toe wel in op deze site om de verslagen door te lezen. Veel geluk, veel plezier en een hééééél gezellige verjaardag, Ad en Rainn

  • 19 Februari 2013 - 10:52

    Nové:

    Tjoh, wat gek kan het toch zijn dat je soms een heel ander gevoel hebt bij hoe iemand over je denkt (je begeleider over jullie) en andersom (de man die werkt met ambulante jongeren over jullie). Goed om te horen dat ze tevreden en blij met jullie en jullie een goede eerste stageweek hebben gehad! Jullie gaan vast en zeker nog een mooie en leerzame tijd tegemoet en veel leuke dingen zien van het eiland.

    Voor nu, hoop ik dat jullie er vandaag een GROOT feest van gaan maken en genieten van jouw 22e verjaardag! Je verjaardagswens "Een heleboel zon, prachtig weer een mooi wit strand, taart een een cocktail !!" gaat vast uitkomen ;).

    ENJOY!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jory

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 444
Totaal aantal bezoekers 16590

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Juli 2013

willemstad

10 April 2009 - 05 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: