Happy B-day to me !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu Happy B-day to me !! - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

Happy B-day to me !!

Door: Jory

Blijf op de hoogte en volg Jory

21 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Hallo allemaal..

Ik zal maar meteen verder gaan met vertellen waar ik gebleven was.. er is namelijk al weer zoveel gebeurt ! Ik heb niet eens de tijd gehad om jullie op de hoogte te stellen.. en dat op Curacao..

Het weekend kan ik voor het gemak net zo goed over slaan.. We zijn namelijk heel naar het strand geweest en hebben gewoon weer heerlijk niets gedaan..

Ohnee niets mag ik niet zeggen.. We zijn zaterdag avond naar een vriend van Thara, die ook op het eiland is, op bezoek geweest.. En wat we daar gezien hebben.. dan heb ik het echt super goed getroffen !! waar hij woonde liep namelijk ten eerste al en kakkerlak.. Daar naast was het een typisch studenten huis, er woonde er maar liefst 25 in een huis.. en dan zeggen ze dat studenten huizen bij ons niet schoon zijn maar als Rob Geus hier een kijkje zou nemen zou hij helemaal niet vrolijk worden zeg maar :P

Veder hebben we de hele avond gezellig geklets over wat er op het eiland te doen is, hij zit hier ten slotte al vier maanden.. ik moet zeggen dat ik wel een beetje geschrokken ben van de nare dingen die mensen hier kunnen over komen, hoe het zorg systeem hier werkt (laten we hopen dat we het niet nodig zullen hebben!!!)en het gedrag van sommige mensen hier.. Maar het positieve er aan is dat we weer extra alert zijn, ik wist niet dat het nog meer kon.. maar blijkbaar wel :)

dus dat was zo een beetje het weekend.

Maandag gingen we weer heerlijk met frisse moed naar onze stage toe.. En we hadden het (ondanks de vertraging vanwege de file.. ja dat kennen ze hier ook) nu echt voor elkaar.. we waren de eerste ! en precies vandaag staat er een vrouw bij het hek die iets wil weten over een cursus waar wij niets vanaf wisten, timing noemen ze dat. Dus nadat wij haar in ons beste papiaments duidelijk hadden gemaakt dat wij die taal nog niet zo goed spreken.. hebben we vervolgens in het engels uitgelegd dat wij niets van die cursus wisten, met uitleg wie we wel waren en wat we allemaal deden.. om vervolgens in het Nederlands nog even met haar de kletsen.. zo handig al die talen hier !!

Toen we binnen waren konden we vandaag dan eindelijk beginnen met het bellen van de scholen.. en het viel ons nog zwaar tegen om een afspraak te maken.. het was al lastig om de juiste persoon aan de telefoon te krijgen! iedere keer werd er dan gezegd "ja, bel over een half uur maar terug" en dat dan vijf keer achter elkaar.. en toen ik vroeg heeft u niet een tijdstip dat ik kan bellen waarop deze persoon bereikbaar is, kreeg ik antwoord: "Hoe moet ik dat nou weten ? Je moet gewoon blijven proberen meisje" en daar hebben we dan ook wel weer heel hard om kunnen lachen.. Toch vraag ik me af of deze voorgevallen nu bij de Antiliaanse cultuur horen of dat het gewoon bepaalde mensen zijn die doen alsof het bij deze cultuur hoort..

Anyway aan het einde van de dag hebben we zon 100 keer naar verschillende scholen gebeld en in totaal 4 afspraken kunnen maken.. Maarja beter iets dan niets !

Na de stage dag weer even lekker bij het zwembad gelegen, gegeten en nog even met mijn lieve vriendje geskyped omdat ik in Nederland al jarig was !!

Ik wil trouwens iedereen super bedanken voor alle lieve berichtjes voor me verjaardag, dat deed me echt goed !!

De stage dag hadden we trouwens gewisseld, normaal zijn we op maandag vrij, maar nu konden we iets leuks doen met mijn verjaardag :)

En om te beginnen zijn we dus maar naar zanzibar gegaan, een ander strand dan waar we normaal heen gaan.. om hier te genieten van een heerlijk taartje.. en hij was lekker !! Daar nog even een rondje gelopen en toen weer even richting het huisje om nog even contact te hebben met mijn lieve papa en mama. 's avonds zijn we nog even heerlijk wezen uit eten en hebben we daarna nog een heerlijke cocktail gedronken om mijn verjaardag goed te vieren ! daarna zijn we maar gauw weer naar huis gegaan om te gaan slapen, vandaag moesten we immers gewoon weer stage lopen !

Vandaag hadden we eerst een beetje moeite met ons bed uit te komen, hoe zou dat toch kunnen? maar gelukkig konden we iets later beginnen omdat op bezoek moesten bij een school en dat hadden we heel tactisch om half 9 geplant.. En wat was dat leuk om te doen !!

We gingen heen met de auto en we waren allebei toch wel een beetje zenuwachtig, wat moesten we er van verwachten, wat verwachten zij van ons, deden we het wel goed.. allemaal vragen hadden we omdat we niet goed wisten wat we aan zouden treffen..

Maar.. we kwamen aan bij de school en liepen (heel stoer) naar binnen om te kijken waar iemand was die ons kon vertellen waar we heen moesten.. dat liep iets anders, we kwamen het plein op en meteen kwam er een vrouw naar ons toe die net deed alsof ze ons al jaren kende.. en we werden begeleid naar de soort van leraren kamen om het gesprek te voeren.. in het begin verliep dit nog een beetje stroef omdat we zelf ook niet goed wisten wat we wilde horen.. maar deze vrouw van zo lief, ze heeft ons er echt doorheen geholpen en zelfs nog aanvullingen gemaakt op onze vragen..

Het grappige was dat zei zelf een Surinaamse moeder heeft maar in Nederland is geboren en daarna naar curaçao is verhuist.. Zij wist ons dus precies te vertellen wat er anders was en wat de gedachte gang was van de Antiliaanse bevolking.. Super leuk !!

Hierna nog alles even uitgetypt en georganiseerd.. en daarna.. kregen we weer heel verwacht en goed voorbereid een uitnodiging om heerlijk te komen eten met deze keer de dames van kampo alegro.. Wat wij super gaaf vinden dat deze dames ook bij het vrouwencentrum komen.. Dus wij lekker lunchen, maar deze keer was het gesprek niet in het Papiaments, niet in het engels en ook niet in het Nederlands.. nee vandaag in het Spaans.. ja dat spreken ze hier ook ..

Gelukkig werd het speciaal voor ons wel vertaald.. maar wat was het leuk om te horen hoe deze dames over dingen denken.. en nu zullen jullie wel denken wat is er dan zo speciaal aan deze dames..

Kampo alegro of terwijl het vrolijke kamp is eigenlijk de roze buurt van curaçao.. Deze vrouwen komen allemaal uit Colombia, verblijven hier voor 3 maanden, in het kamp dan.. En gaan daarna weer terug naar hun man en kinderen om een gelukkig gezinsleven te leiden.. en sommige komen een half jaar later weer terug om weer 3 maanden hier te verblijven (de verblijfsvergunning van deze dames verloopt na 3 maanden)..

Na deze gezellige bijeenkomst wilde alle dames nog met mij en Thara op de foto.. alsof we minnie en mickey mouse waren in disney world.. We stonden naast elkaar, steeds kwam er een ander meisje tussen ons in staan en werd er een foto gemaakt zeg maar.. geen idee waarom ..

Daarna zijn we super snel even langs huis geweest om ons om te kleden.. daarna even snel wat eten want we hadden om 6 uur onze eerste super visie op de UNA, de universiteit hier.. wat ook super geslaagd was.. Gelukkig is onze begeleider een hele open en oprechte man, eerste indruk in ieder geval.. En hij staat open voor wat we zeggen zonder de betrokken personen te beschermen of het idee dat iets bij de cultuur hoort.. dat was echt super fijn, gaf me echt het idee dat hij daar voor ons zit en wilt horen wat wij mee maken en hoe wij dat zien of het voor hem nou leuk is om te horen of niet..

en daarna weer snel naar huis gecrost.. om nog snel even alles op te ruimen want we hebben namelijk visite.. een meisje van school wilde graag even zien hoe wij leven, hoe ons appartementje er uit ziet zeg maar..

Daarom ga ik nu ook stoppen, het is niet erg gezellig voor de visite..

tot snel, Ayo

ps. foto's volgen nog !!

  • 21 Februari 2013 - 11:36

    Kees Koopman:

    He Yori,

    Helemaal vergeten! Stom, stom, stom!

    Maar vanzelfsprekend: van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag! Een goed nieuw levensjaar gewenst met Gods Zegen!

    Groet,
    Kees.

  • 21 Februari 2013 - 11:41

    Elselotte:

    Lieve Jory,

    gefeliciteerd nog met je verjaardag, ook van Najat en Daan. We missen je hoor!

    Liefs Elselotte

  • 21 Februari 2013 - 12:45

    Nové:

    Hey Joor,

    Goed te lezen dat je weer veel hebt beleefd afgelopen week!
    Wat ik gemist heb is of je ook nog wat hebt gekregen voor je verjaardag, of gewoon een gezellige dag??

    Xx

  • 21 Februari 2013 - 18:42

    Oma Van Kampen:

    Lieve Jory,

    Ik wens je een hele goede stage en ik hoop dat als je terug komt veel kan vertellen.
    Want ik vind het toch de moeite waar dat je zo ver weg zo veel beleefd en dat je via mijn computer toch zo dichtbij bent!

    Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, ik heb gelezen dat je er een leuke dag van hebt gemaakt.

    Groetjes Oma en de Dekkers

  • 27 Februari 2013 - 06:03

    Melanie:

    Dag lieve schat,
    tussen alle druktes door probeer ik je berichtjes te volgen.
    het is goed om te lezen dat je je nog prima vermaakt
    succes met je stage en ik lees de volgende berichtjes snel weer!
    dikke kus mellie



    succes moppie!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jory

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 16592

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Juli 2013

willemstad

10 April 2009 - 05 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: