een lekker lang weekend - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu een lekker lang weekend - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Jory - WaarBenJij.nu

een lekker lang weekend

Door: Jory

Blijf op de hoogte en volg Jory

02 April 2013 | Curaçao, Willemstad

Bon tardi !

Wat hebben wij genoten van een heerlijk lang weekend vrij. Omdat het natuurlijk Pasen hadden wij twee officiële vrije dagen, net als in Nederland, de vrijdag en de maandag. Voor ons kwam dit super goed uit aangezien we donderdag avond de moeder van Thara hadden opgehaald van het vliegveld.

Laat ik dan ook gewoon maar weer bij die donderdag beginnen. Nadat we uit stage een super snelle grote schoonmaak gehouden hadden gingen we op weg naar het vliegveld. Dit vliegveld, Hato, is vanaf ons huis nog wel een half uurtje rijden. Dat het een half uur rijden is heeft niets te maken met de afstand, als het in Nederland was geweest denk ik dat het een kwartiertje rijden was. Maar de maximum snelheid op de meeste wegen hier is zestig kilometer per uur waardoor je er dus iets langer over doet.

Maar goed, wij zouden ons zelf niet zijn als er in dit half uurtje niet allerlei dingen gebeuren. Stel je toch eens voor dat wij met z'n tweeën gewoon de af te leggen weg zouden rijden, de auto parkeerde en Thara's moeder op zouden halen, dat zou toch saai zijn en dan heb ik hier helemaal niets te vertellen !

Het begon namelijk onderweg al.. ik denk dat wij allebei, maar in ieder geval ik, nog nooit zo bang zijn geweest om een ongeluk te krijgen. Dat is hier nog al wat, een ongeluk krijgen met de auto. Wat je hier moet doen als je een auto ongeluk krijgt, je auto laten staan en en wachten tot er hulp komt. Dan moet je in een busje aan iemand gaan vertellen wat er is gebeurt en deze persoon gaat dan bepalen wie z'n schuld het is en maakt nog wat foto's van de 'crime scene'. En dat duurt natuurlijk veel te lang.. dan zou de moeder van Thara moeten wachten terwijl ze niet weet waar wij zijn, kortom dat moest echt niet gebeuren bedachten wij voor we iets gehaast weg gingen.

Wat er onderweg gebeurde: we moesten remmen voor het stoplicht omdat deze rood was, best logisch. maar er stonden ook al heel veel auto's en we moesten eigenlijk gewoon een soort noodstop maken.. een noodstop maken is hier niet zo fijn want je weet gewoon dat er dan iets gaat gebeuren.. en dat gebeurde ook.. achter ons hoorde we piepende banden, auto's vol in de remmen, en daarna ook een knal.. toen we achterom keken bleek dat wij zonder schade weg konden rijden maar dat er vlak achter ons een aantal auto's op elkaar geknald waren.. Dood eng !! maar wat een mazzel..

Dus wij ongedeerd bij het vliegveld aangekomen.. even kijken waar we heen moeten met de auto.. staat er paid parking.. wat ook heel logisch is en waar we dus heen moesten.. één klein probleempje.. we waren in alle haast de portemonnee vergeten !!

Dus waar ga je dan parkeren, bij een vliegveld ?? ik moet zeggen ik heb nog steeds geen flauw idee.. in alle stress heeft Thara rond gereden opzoek naar een parkeerplaats.. en ik bleef steeds maar dezelfde, in haar beleving, stomme vraag stellen: heeft je moeder geen pinpas mee.. Na een kwartier rond te hebben gereden vroeg Thara aan mij: wat maakt dat eigenlijk uit?.. en nadat ik haar verteld had dat we bij de parkeerplaats pas achteraf hoefde te betalen snapte waarom ik steeds die zelfde 'stomme' vraag stelde..

Dus wij de auto geparkeerd.. waren we precies op tijd bij de aankomsthal, die we niet hoefde te zoeken want er is er gewoon maar één. Maar na aankomst moet een passagier natuurlijk ook nog uit het vliegtuig stappen, twee controles door en de juiste koffer zien te vinden.. dus na nog een uur te hebben gewacht was daar dan eindelijk Thara's moeder !!

's avonds zijn we voor het gemak maar even heerlijk uiteten gegaan.. maar niet tot heel laat.. mensen die hier aankomen zijn namelijk nog de Nederlandse tijden gewent en worden dus gewoon om negen uur 's avonds moe aangezien het in Nederland dan al drie uur 's nachts is.

Oh, bijna vergeten.. voor het eten moesten we nog even pinnen.. dus gingen we met de auto even naar de pin.. en terwijl ik daar op de gemak even sta te pinnen zie ik Thara en haar moeder aan één kant van de auto eruit vliegen.. en als ik naar Thara's hoofd keek leek het alsof ze een lopend lijk had gezien.. dus ik even kijken wat er aan de hand was.. en het was nog veel erger !!! er zat namelijk.. een KAKKERLAK in onze auto.. dus Thara en ik hoefde elkaar alleen maar aan te kijken om te besluiten dat wij vast niet meer in zouden stappen, we lopen wel.. maar gelukkig was de moeder van Thara er, onze heldin, die de kakkerlak weg gejaagd heeft.. waarna wij met nog steeds super veel twijfel toch maar weer in gestapt zijn.. en we zijn dus gewoon aangekomen bij het restaurant en ik moet zeggen, maar klop het meteen maar even af, de kakkerlak hebben we niet meer gezien..

De volgende dag wilden we meteen maar beginnen met alles laten zien.. en het begin is natuurlijk in het centrum van Willemstad, bij de o zo bekende handelskade en pondjesbrug.. Klein detail.. het was natuurlijk goede vrijdag.. en dat is een officiële vrije dag.. en dat betekend dat het voor iedereen een vrije dag is.. behalve voor de Nederlands die een horeca tent runnen die waren dan nog wel open.. maar voor de rest.. helemaal niets en niemand.. de hele stad leek wel uitgestorven.. geen Antilliaan te bekennen.. dus na het toch maar even te hebben bekeken op deze rustige vrijdag zijn we vervolgens gewoon maar lekker naar het strand gegaan om hier nog een paar uurtjes van de zon te genieten bij mambo beach !

daarna zijn we naar huis gegaan en hebben we na het eten heerlijk de hele avond zitten kletsen..

De volgende dag zijn we voor de verandering maar weer even naar het strand gegaan om wederom te genieten van het heerlijke weer en de stralende zon.. dit keer waren we naar Papagayo.. en dat is wel een strand.. maar ook weer niet echt.. het is namelijk aangelegd en je zwemt niet in de zee maar in een zwembad gevuld met zeewater en je kijkt over de zee.. nou.. best lastig om uit te leggen maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.. Bij Papagayo hebben we heerlijk gegeten en in het zonnetje gelegen..

Op de terug weg hebben we nog even boodschappen gedaan.. nou ja.. even.. we moesten eerst even langs de Albert Heijn.. en daarna nog even naar de vreugdehill om de rest, wat we nog niet hadden, te halen..

's avonds kwam namelijk Daniel, een vriend van Thara, bij ons eten.. dit keer hadden we het koken iets simpeler gehouden en hebben we ook de drie gangen maar achterwegen gelaten.. maar het smaakte even goed heerlijk.. en we zijn weer de hele avond blijven zitten..

De volgende dag, eerste paasdag, hadden we een rustdag ingelast.. aangezien op zondag alles hier al erg rustig is bedachten wij dat dit ook wel het geval zou zijn, of nog erger, op een heilige zondag.. Dus we hebben lekker gerommeld in het huisje.. Ik heb eindelijk de deur van de slaapkamer volgeplakt met foto's en kaarten !! en we hebben heerlijk bij het zwembad gelegen..

's avonds kwamen we, of eigenlijk Thara, tot de schokkende ontdekking dat haar moeder kan klaverjassen.. en aangezien ik al zo onwijs me best heb gedaan het haar te leren hebben we meteen maar even gekeken wat ze er van begrepen heeft door het in de praktijk te doen.. en nu is met z'n drieën natuurlijk heel wat anders dan met z'n vieren.. maar ik moet zeggen het ging eigenlijk super goed.. nu nog even wachten tot donderdag als Jasper er is.. en dan kan het echte werk beginnen.. tegen de tijd dat mijn ouders dan hier zijn kunnen we het zo goed dat ze vast niet meer durven :P

maandag was weer een leuke dag.. wij hadden namelijk op stage gehoord dat er een optocht was om de goede oogst/ de lente te vieren.. en dat was net als carnaval maar dan andere kleding en een kortere optocht, werd ons verteld.. dus wij gingen naar het zelfde punt als waar we hadden gezeten met de carnaval.. maar we kwamen er, na heerlijk even geluncht te hebben, al snel achter dat de optocht daar niet kwam..

Dus zijn we daarna super snel verder otrobanda ingelopen om toch de optocht nog te kunnen zien.. en wat een timing.. we waren er en gingen zitten op wat paaltjes, in de zon, terwijl de rest van de mensen allemaal ergens anders de schaduw hadden opgezocht.. en net toen we zaten kwam de optocht er aan.. dus we hadden de beste plek van iedereen, al zeg ik zet zelf..

De kleding die de mensen in de optocht droegen was traditioneel Curaçaose kleding.. en ik snap niet dat de mensen dat vroeger allemaal droegen aangezien het laag over laag was en dus met het warme weer hier, super heet is !!

en een optocht is hier geen optocht als er geen wagens bij zijn met muziek waar door de mensen die lopen op gedanst wordt.. die mensen lopen dus eigenlijk niet maar gaan dansend vooruit..

Zo veel korter als de carnaval was de optocht niet voor ons idee.. er deden gewoon weer 38 groepen mee.. De eerste kwam langs om vier uur en om half zeven was de laatste geweest.. en ik moet zeggen dat ik niet weet wat ik nou leuker vond de carnaval of dit..

De carnaval wordt overal over gesproken en is een grote happening.. maar dit is ook een happening maar dan veel meer lokaal.. er stonden hierbij meer Antilliaanse mensen dan Nederlandse langs de route.. maarja misschien kan ik er niet zo goed over oordelen omdat ik met de carnaval hier net was en ik nu met deze optocht al wat meer gewent ben.. maar ik vond wel dat er bij deze optocht veel meer gedanst werd.. en ook als een groep werd gedanst.. en veel meer verschillende dans.. eigenlijk zou ik dus iedereen willen vragen om twee keer naar curaçao te gaan.. één keer met de carnaval en één keer met Pasen.. en dan even allebei de optochten te bekijken om mij te vertellen welke jullie mooier/leuker/meer de moeite waard vinden..

na deze optocht zijn we weer lekker naar huis gegaan en hebben we lekker gegeten.. de rest van de avond hadden we niets ingeplant aangezien ons een opgebroken nacht te wachten stond.. even inschrijven voor een minor noemen ze dat.. dus terwijl ik 's avonds de handleiding nog aan het doornemen was .. loopt Thara opeens in haar bikini met de mededeling dat ze even gaat zwemmen.. nu is het hier warm.. maar zo warm is het 's avonds nou ook weer niet.. vond ik, gister avond vooral.. maarja.. na alles te hebben gelezen en nog even samen tv te hebben gekeken zijn we maar even gaan slapen.. met de nadruk op even..

We moesten namelijk om drie uur 's nachts ons bed uit om ons in te schrijven.. in Nederland hadden ze namelijk bedacht dat het handig zou zijn om de inschrijving te openen om negen uur 's ochtends.. maar het probleem is dat er maar een aantal plekken zijn bij iedere minor.. wat trouwens echt belachelijk is want van pedagogiek zijn er maar drie.. waarvan opvoedingsondersteuning en kinderopvang geen limiet hebben.. en bij jeugdzorg en onderwijs.. wat er één is omdat het samen gevoegd is.. zijn er maar dertig plekken beschikbaar waarvan er vijf voor studenten van andere scholen, om de groep zo gevarieerd mogelijk te houden..

Dat het zo geregeld is vind ik allemaal prima.. maar vertel dan ook niet aan het begin van de opleiding, er zijn vier uitstoom profielen.. zeg dan er zijn er drie want we hebben er alvast twee samen gevoegd waarvan de kans klein is dat je die kunt doen aangezien die super snel vol zit.. dus als je internet even niet werkt of je bent niet snel genoeg met klikken heb je eigenlijk gewoon pech.. dan kun je kinderopvang gaan doen en alles leren over het management en beleid hiervan want dat sluit nog al bij de jeugdzorg en het onderwijs.. alleen als je binnen twee minuten alles in kunt vullen ben je geschikt voor de andere minor.. en daar komt bij dat als de ene net niet lukt andere, van andere opleidingen, waarschijnlijk ook vol zitten en je eigenlijk dus gewoon echt pech hebt.. Ik kan me daar zo boos om maken.. het is eigenlijk gewoon een kwestie van geluk.. net op tijd klikken alsof je op vakantieveiling.nl op een leuk uitje aan het bieden bent.. wat mij terug brengt bij het feit dat het belachelijk is.. als je bij de vakantieveiling net de laat bent is het jammer van de dag dat je iets leuks wilde doen en betaal je misschien net iets meer.. jammer maar niet echt een probleem.. Maar als je weet dat je in de jeugdzorg of in het onderwijs wilt werken en hierom ook deze minor wilt volgen om extra kennis op te doen voor je eigen toekomst is het toch een ander verhaal.. of ben ik dan gek.. Nu heb ik dan net de mazzel dat ik op het juiste moment op het juiste knopje drukte en dus waarschijnlijk gewoon de minor mag doen die ik wil.. maar voor al die andere studenten is het echt oneerlijk.. twee minuten die bepalen welke kennis jij mee krijgt voor in je verdere carrière.. Ik vind het nog steeds belachelijk..

Maar ja het is zo als het is.. nadat we hier samen een onwijze discussie over gevoerd hebben en de moeder van Thara uiteindelijk ook wakker was om vier uur.. hebben we nog maar een uur zitten babbelen omdat we toch niet meer konden slapen.. hoe bedoel je opgebroken nacht..

Vandaag hebben we van de dokter te horen gekregen dat er nog steeds geen uitslag is.. wat wel echt super vervelend is want nu weten we nog steeds niet waar we aan toe zijn.. verder hebben we een rustige dag en mogen we de rest van de middag aan ons huiswerk.. aangezien we vrijdag alweer van alles moeten inleveren.. hopen dat dat allemaal gaat lukken !

Liefs

  • 02 April 2013 - 22:00

    Jos:

    Hajo,
    nu weet ik het zeker, vrouwen hebben dan misschien minder schade in het verkeer, maar veroorzaken gewoon levensgevaarlijke situaties, waardoor anderen levensgevaarlijke manouvres moeten maken, en komen daar gewoon mee weg, ............ lekker dan!!!!!!!!! wel grappig, ik dacht weer in beelden: twee mutsen in een auto die rondjes blijven rijden op de parkeerplaats van het vliegveld.............
    wel top dat de inschrijving voor de minor is gelukt (volgens mij ben je voor het geluk geboren), kun je lekker gaan doen wat je wilde.
    wat dat klaverjassen betreft: wij blijven ook oefenen hoor.
    veel plezier nog daar en tot ziens,
    Jos, Helmy en de rest

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jory

Actief sinds 27 Maart 2009
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 16596

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 13 Juli 2013

willemstad

10 April 2009 - 05 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: